Penting ke Detox ni??

Tuesday, September 20, 2016 2 Comments A+ a-



Detox atau detoksifikasi adalah merupakan suatu proses pembersihan dari segala macam kotoran dan racun-racun yang secara tidak sengaja atau tanpa kita sedar telah masuk di dalam badan kita dalam jangka masa yang lama.

Detox merupakan proses penyingkiran bahan toksik atau buangan dari tubuh badan manusia. Badan manusia mempunyai sistem detox sendiri iaitu hati, usus dan ginjal. Apabila kita berpuasa, badan akan melakukan proses detox semulajadi. Detox dilakukan untuk memastikan sistem penghadaman usus bekerja dengan sepatutnya dan memastikan kulit bersih serta segar. Selain itu ia juga turut memastikan sistem buah pinggang kita berjalan dengan lancar.

Bagi anda yang berminat untuk melakukan diet detox ini adalah penting untuk memakan buah-buahan dan sayur-sayuran. Anda juga perlu memperbanyakkan pengambilan daripada prosuk bijirin seperti seperti fosforus dan laksatif di samping memperbanyakkan memakan kobis, brokoli dan sayuran yang banyak unsur sulfur yang baik untuk hati.

TOKSIN
Apa itu Toksin? Toksin adalah bahan buangan beracun dalam tubuh kita. Adalah mustahil bagi anda untuk mengelakkan daripaa toksin kerana ia berada di mana-mana sahaja samaada dalam udara yang kita sedut, makanan dan minuman yang kita ambil. Anda juga terdedah kepada toksin dalaman, sisa metabolik yang dihasilkan dalam badan disebabkan oleh tekanan hidup dan cara pemakanan yang tidak seimbang.

Tanda-tanda toksin berlebihan dalam badan

  • Pembuangan air besar tidak lancar - sembelit
  • Sakit kepala
  • Mulut berbau
  • Penghadaman kurang baik
  • Susah tidur / Tidur terganggu
  • Senang cemas
  • Cepat marah
  • Perut kembung
  • Kurang bersemangat
  • Hilang tumpuan
  • Kulit muka bermasalah - muka pucat, jeragat, jerawat, kulit berminyak
  • Badan lemah
  • Selulit
  • Masalah peredaran darah yang lemah
  • Senang dijangkiti penyakit
  • Sukar menurunkan berat badan
  • Sukar menaikkan berat badan
  • Kerap lapar - mengidam tak sudah
  • Sukar mendapatkan zuriat
  • dll

Kenapa kita perlu DETOX & penting DETOX ni?

Image result for toksinSetiap hari kita terdedah dengan radikal bebas, pencemaran udara yang tercemar, racun dan serangga perosak, pengambilan ubat-ubatan, stress, merokok / terdedah dengan asap rokok, makanan yang diproses dan juga pemakanan yang tidak seimbang pada zaman moden ini meninggalkan lebih banyak kesan negatif kepada sistem badan dan LONGGOKAN TOKSIN banyak terkumpul dalam tubuh badan kita. 

Sepanjang proses detoksifikasi, organ-organ dalam tubuh badan membuang toksik berbahaya yang terkumpul di dalam badan kita sekian lama. Jangan salah sangka ye, walaupun seseorang itu kelihatan kurus dan sihat, tidak semestinya badannya tidak mempunyai toksin. 

Pendedahan kepada pencemaran dan gaya hidup menyebabkan tubuh badan kita mengumpul toksin yang tidak berguna dan sekiranya tidak detox, toksin yang terkumpul boleh meninggalkan kesan yang buruk pada badan.

Dengan detox akan membantu menyingkirkan bahan-bahan yang tidak berguna di dalam badan serta mengembalikan tubuh badan yang sihat. Jika toksin tidak dihapuskan, boleh menyebabkan kerosakan dalam badan dan berpotensi menyumbang kepada pelbagai gejala dan penyakit kronik. 

Dr. Bernard Jensen, Pd.D telah menekankan kepentingan usus yang sihat. Menurut beliau,"Setiap tisu dibekalkan dengan darah yang dibekalkan dari sistem usus. Apabila usus kita kotor, darah juga akan kotor. Oleh itu sistem usus mesti dipulihkan sebelum pemulihan bahagian badan yang lain boleh dilakukan. Lantaran itu, amalan menyahtoksik kotoran  dalam badan penting untuk memastikan sistem badan dapat berfungsi dengan baik."


Antara kepentingan-kepentingan DETOX

Kepentingan kepada hati 
  • Ia bertanggungjawab untuk lebih 500 fungsi termasuk melawan jangkitan, hormon pembuatan, mengawal gula dalam darah, membantu darah membeku & meneutralkan toksin.
  • Beberapa fakta tentang hati yang anda perlu tahu :
  • Hati adalah organ kedua terbesar dalam tubuh manusia selepas kulit 
  • Hati adalah satu-satunya organ yang boleh tumbuh semula sendiri (ini mengama hati boleh didermakan-kerana hati boleh kembali kepada saiz asal)
  • Hati anda menapis 1.4liter darah seminit (6 cawan)
  • Hati merupakan organ yang mengawal proses detox anda secara semula jadi
*proses detox bukan saja terganggu oleh pencemaran tetapi apabila kita tidak mendapatkan tidur yang cukup juga boleh menyebabkan toksin berkumpul dan proses detox secara semula jadi tidak normal - tidur malam tidak sama dengan tidur siang 

Kepentingan terhadap kesihatan tubuh

Faedah yang paling ketara adalah dari detox terhadap kesihatan fizikal. Oleh kerana toksin di simpan oleh organ-organ utama seperti hati dan usus, maka selepas detox secara konsisten badan akan terasa lebih 'ringan' dan lebih bertenaga

Proses detox juga merupakan proses perccuma yang menyahkan radikal bebas dari badan, sistem imun badan anda akan menjadi lebih kuat dan anda akan mempunyai risiko yang lebih rendah untuk mendapat kanser.

Kepentingan detox juga untuk melancarkan peredaran darah kita agar ia mengalir lebih lancar di dalam tubuh tanpa gangguan sisa toksin dari kotoran udara, air dan persekitaran.

Kepentingan terhadap kesihatan mental

Toksin & radikal bebas yang terkumpul dalam badan juga boleh menjejaskan fungsi otak. Sekiranya anda mungkin mengalami masalah tidur, keletihan kronik dan masalah tidak dapat fokus bekerja. Sebaik sahaja anada selesai melakukan detox seluruh badan, banyak isu-isu ini beransur hilang. Anda akan memperolehi tidur yang lebih lena dengan lebih baik dan menumpukan perhatian lebih kepada kerjaya atau urusan harian anda.

Macam mana nak DETOX???

Dalam Shaklee terutama dalam iReach kami dah menyediakan beberapa jenis SET DETOX dan Fungsi setiap DETOX. Jom kita tengok Jenis-jenis Detox yang ada :

  • Detoks Logam
  • Detoks Hati
  • Detoks Usus
  • Detoks Parasit
  • Detoks Seluruh Badan
Dan apa yang anda baca di atas tadi adalah pengetahuan umum mengenai DETOKS. Di Shaklee juga mempunyai satu Program Detox Khas untuk DETOX SELURUH BADAN secara keseluruhan


5 Perkara Penting Detox Dengan Shaklee yang Perlu Anda Tahu

  1. Alfafa Complex - Detox Darah : Menyingkirkan toksin, Asid Urik, Lemak dan kolesterol yang mengotorkan darah
  2. Herb Lax - Detox Usus : Menyingkirkan segala toksin yang tersumbat di bahagian usus, Mengeluarkan gas kotor dalam usus, Mengelakkan sembelit dan Membuatkan sistem penghadaman lebih lawas
  3. DTX Complex - Detox Hati : Menyihatkan organ hati kita, Menyingkirkan parasit dan toksin di bahagian hati dan Membantu meningkatkan kesihatan hati. (mengelakkan batu hempedu/ batu karang)
  4. Papermint Ginger - Detox Angin : Menyingkirkan angin kotor dalam badan
  5. Vivix - Detox Sel : Menyingkirkan AGE protin yang boleh menyebabkan kencing manis dan Penuaan PRA matang, Meningkatkan fungsi sel, Membaiki sel DNA yang rosak, Memberi tenaga kepada sel-sel badan

BONUS Jika Membeli Set Detox Lengkap dengan EBBY
  1. Keahlian Shaklee PERCUMA. Anda berpeluang menerima KEAHLIAN SHAKLEE PERCUMA!
  2. Jimat yuran keahlian sebanyak lebih kurang RM80*
  3. Maknanya anda berpeluang membeli produk SHAKLEE dengan diskaun sehingga 20%
  4. Dapat CASH BACK. 8%-21%
  5. Di masukkan ke dalam kelab sokongan detox.
  6. Menerima 7 HARI JADUAL PEMAKANAN secara PERCUMA termasuk cara makan supplement dan juga penyediaan makanan harian
  7. Sentiasa diberi tunjuk ajar dan bimbingan oleh PAKAR NUTRISI dan PAKAR DIET SIHAT

Bagaimana nak dapatkan Set Detox ini?

Anda boleh membuat belian atas talian terus dengan Shaklee Malaysia. Pihak Shaklee akan terus menghantar kepada alamat anda... (ala...macam beli kat lazada or zalora or apa-apa laman web sekarang ni...mudah kan?)



Anda juga boleh berhubung dengan saya untuk mendapatkan bantuan di talian 012-956.9686 atau email ke ebby.shaklee@gmail.com




Testimoni Diri Sendiri Untuk Turun Berat Badan

2 comments

Write comments
Ros
AUTHOR
September 20, 2016 at 8:29 PM delete

Wah.. berbeza Ebby dahulu dengan sekarang.
Tak rugi buat detoks.

Reply
avatar
September 22, 2016 at 1:04 AM delete

Alhamdulillah kerana dikenalkan dengan Program Detox ni :)

Reply
avatar