Cara Menyembuhkan Scoliosis

Wednesday, February 24, 2016 0 Comments A+ a-

Scoliosis
 merupakan keadaan dimana tulang belakang seseorang membengkok dan melengkung pada paksinya.
 Lebih kerap berlaku dikalangan wanita (2%) berbanding lelaki (0.5%)


Jenis-Jenis Scoliosis

◾ Idiopathic (punca tidak diketahui)
◾ Congenital (berlaku sejak di dalam rahim)
◾ Neuromuscular (kecacatan saraf tunjang dan otot seperti Cerebral palsy,muscular dystrophy)
◾ Tumour (ketumbuhan pada saraf atau tulang belakang)
◾ Infection (jangkitan kuman, contohnya tuberculosis)
◾ Metabolic (gangguan proses bahan kimia dalam badan contohnya osteoporosis, Ricket)
◾ Mesenchymal disorders (gangguan sel tisu badan contohnya Marfan syndrome, Ehler-Danlos syndrome)
◾ Traumatic (kecederaan)
◾ Degenerative (De Novo Scoliosis)


Idiophatic Scoliosis

 Merupakan kes scoliolisis yang paling kerap dijumpai diikuti dengan 'Degenerative Scoliolitis' dan 'Congenital Scoliolitis'

 Memandangkan 'Indiopathic Scoliolitis' merupakah skoliosis yang paling kerap berlaku, ingin saya berkongsi dengan pembaca tentang skoliosis jenis ini.

 'Indiopathic Scoliolitis' terbahagi kepada 3:
Infantile Idiopathic Scoliosis (skoliosis yang dikesan ketika bayi lahir sehingga mereka berusia 3 tahun)
Juvenile (skoliosis yang dikesan pada umur 3-10 Tahun)
Adolescent (dikesan pada umur 10 tahun ke atas. Adolescent Idiopathic Scoliosis (AIS) merupakan kumpulan skoliosis yang paling kerap ditemui)

Adoleacent Idiopathic Scoliosis

▶ Punca AIS masih tidak diketahui secara pasti dan berdasarkan kajian, terdapat beberapa teori yang mungkin menjadi punca keadaan ini (faktor genetik, masalah kolegen, hormon yang tidak stabil dan sebagainya).
▶ Sebelingan penyelidik mengkaji sama ada terdapat faktor makanikal yang menyumbang kepada keadaan ini (membawa beg berat untuk jangka masa yang panjang)
▶ Skoliolis biasanya disedari oleh ibubapa atau saudara mara pesakit.
▶ Pesakit sendiri kebiasaannya tidak menyedari mereka mempunyai masalah tulang belakang.
▶ Apabila Pesakit tampil dengan masalah ini, doktor akan bertanya beberapa soalan yang dapat memberi maklumat penting tentang sebab terjadinya skoliosis (usia ketika pertama kali datang haid, sejarah skoliosis dalam keluarga, rasa kebas atau lemah pada kaki, kesukaran pernafasan, serta masalah membuang air besar dan kecil)

Risiko Scoliosis

Menurut kajian, wanita yang mengalami skoliosis didapati lebih berisiko untuk mempunyai magnitud lengkungan tulang belakang yang lebih teruk berbanding lelaki. Antara faktor lain yang menghasilkan magnitud lengkungan yang besar adalah ketika pesakit menempuh usia akil baligh (puberty) dan bagi pesakit yang mempunyai magnitud skoliosis yang besar pada masa ia mula dikesan.

Rawatan Scoliosis

Secara keseluruhannya, rawatan bagi skoliosis merangkumi penggunaan tiga ‘O’ – ‘Observation’ (pemerhatian), ‘Orthosis’ (pengunaan alat sokongan dengan tujuan pembetulan tulang yang membengkok atau melengkung) & ‘Operation’ (pembedahan).

▪ Skoliosis dengan magnitud kurang daripada 20 darjah tidak memerlukan sebarang rawatan yang spesifik (rawatan susulan setiap 6-12 bulan)

▪ Skoliosis dengan magnitud 20-40 darjah, ia biasanya dirawat dengan ortosis atau ‘bracing’ (bergantung kepada umur serta tahap kematangan tulang pesakit) *Tidak sesuai digunakan untuk masalah tulang belakang yang telah matang (mature spine), magnitud melebihi 40 darjah dan juga dalam kes-kes tulang torasik yang melengkung ke belakang (thoracic lordosis).

▪ Pembedahan pula mungkin perlu dilakukan bagi pesakit remaja yang mempunyai skoliosis melebihi 40 darjah, skoliosis tulang torasik melebihi 30 darjah (boleh menganggu fungsi paru-paru dan jantung) serta skoliosis yang melebihi 50 darjah pada pesakit dewasa.
*Pembedahan biasanya melibatkan prosedur menstabilkan tulang belakang melalui pembedahan depan atau belakang (anterior or posterior instrumentation) atau kedua-duanya sekali dengan menggunakan implant serta tulang tambahan (bone graft). Kebengkokkan akan cuba dibetulkan sehingga hampir menyamai tulang belakang yang normal.

Rawatan Dengan Shaklee Lebih Murah Dan Berkesan

Dengan Shaklee, sakit tulang belakang bengkok dapat dikurangkan, dapat membantu pesakit skoliosis rasa lebih sihat dan bertenaga. 4 vitamin penting itu ialah :

Vivix
melambangkan penemuan revolusioner dalam bidang khasiat pemakanan polifenol. Vivix mengandungi ramuan botani Shaklee yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol ialah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaaan sel.

Collagen
Shaklee Collagen Powder merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah. Kolagen bermolekul sangat ringan Shaklee, kira-kira 1,000 Dalton*, dapat diserap dengan mudah oleh badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.

AJHT
Formula proprietari yang menampilkan gabungan bahan-bahan yang sangat efektif dan terbukti berkesan untuk menyokong pergerakan, fleksibiliti dan fungsi sendi yang sihat. Diperbuat daripada bahan yang bertindak pantas untuk membekalkan khasiat pemakanan kepada sendi. Mengandungi rumusan berpaten yang terdiri daripada ekstrak Boswellia dan Ekstrak Jagung serta nutrien penting lain termasuk Zink, Kuprum, Mangan dan Vitamin C untuk memberikan keselesaan dan melancarkan semula pergerakan sendi. Shaklee Joint Health Tablet adalah 100% rumusan vegetarian yang hanya berasaskan tumbuhan dan mineral.

Ostematrix
Padat dengan nutrien termasuk kalsium, vitamin D, magnesium dan pelbagai khasiat lain untuk membina dan mengekalkan tulang yang kuat. Membentuk tulang dan gigi yang kuat. 1,000mg elemental kalsium, 400mg magnesium, 400IU vitamin D untuk menggalakkan penyerapan kalsium.


Di antara testimoni Yang merawat menggunakan vitamin Shaklee

Hubungi