Cara Hilangkan Kedut Muka Dengan Makanan Berkhasiat

Monday, February 29, 2016 0 Comments A+ a-

Ramai wanita yang mencari-cari cara untuk menghilangkan kedutan di muka. Kedutan di muka merupakan gejala penuaan yang kelihatan sangat membimbangkan. Banyak cara boleh kita lakukan untuk mendapatkan kulit yang bersih, bebas daripada kedutan dan noda. Walau bagaimanapun kita  perlu berhati-hati untuk memilih cara untuk mengurangkan kedutan di wajah. Ini kerana jika kita memilih produk penjagaan kulit yang salah, kulit muka akan menjadi rosak teruk. Lebih baik jika kita memilih rawatan atau mengamalkan petua semulajadi yang selamat dan berkesan.

Terdapat beberapa punca kenapa muka kita kelihatan lebih tua sebelum usia. Jom kita lihat 

Punca Kedutan Wajah

Sebahagian besar daripada kita mendapati bahawa punca kedutan adalah disebabkan oleh penuaan. Walau bagaimanapun, penuaan bukan satu-satunya faktor utama yang menjadikan kulit kita menjadi berkedut. Sebenarnya, banyak faktor-faktor lain boleh menyumbang kepada kedutan.

Merokok
▪ Nikotin disedut membuatkan aliran darah ke kulit berkurangan. Apabila aliran darah semakin berkurangan, kulit juga akan kurang mendapat makanan. Ini menyebabkan penjanaan semula sel-sel kulit tidak dapat berjalan dengan sempurna, diikuti dengan kemunculan kedut di kulit kita.

Keturunan
▪ Untuk kes ini, ia sukar untuk dielakkan, tetapi kita boleh menjaga kulit daripada kering dengan sentiasa menggunakan pelembap.

Radikal Bebas
▪ Pencemaran boleh merosakkan kolagen kulit, yang menyebabkan kedutan.

Penurunan Berat Badan Secara Drastik
▪ Berat badan turun secara tiba-tiba boleh menyebabkan kulit berkedut akibat kandungan lemak badan yang hilang secara drastik. Keadaan ini juga menyebabkan kulit kendur.

Kekurangan Zat
▪ Vitamin E dan zat besi boleh menyebabkan kulit mengalami kekurangan keanjalan dan kelembutan.

Pendedahan Kepada Cahaya Matahari
▪ Sinar Ultraviolet, terutamanya ultraungu A bebas boleh menembusi kulit untuk kolagen. Apabila kolagen rosak, maka kulit kita kehilangan penaungnya.

Gaya Hidup Sihat
▪ Diet seimbang
▪ Vitamin A, C, E dan K, juga membantu untuk mendapatkan kulit yang 'glowing'.

Berhenti Merokok
▪ Kedutan juga boleh disebabkan oleh aktiviti merokok.
▪ Elakkan persekitaran yang terdedah kepada asap rokok.

Tidur Yang Berkualiti

Elakkan Tekanan

Gunakan Krim Pelindung Matahari

Posisi Tidur Yang Betul
▪ Jika anda tidur mengiring, ia akan menyebabkan kedutan di pipi dan dagu.Jika diamalkan selalu ia akan membuat kesan kedutan kekal di muka.

Makan Ikan (Salmon)
▪ Ikan yang mengandungi protein yang tinggi dan omega-3 akan membantu untuk menyuburkan kulit dan menjadikan ia lembut dan muda, dan sudah tentu ia juga membantu mengurangkan kedutan.

Makan Kacang Soya
▪ Soya membantu melindungi atau menghalang bahaya matahari.
▪ Makanan tambahan yang diperbuat daripada kacang soya juga boleh memperbaiki struktur dan kekuatan kulit  selepas penggunaan selama enam bulan.

Koko @ Coklat Gelap
▪ Melindungi kulit daripada bahaya cahaya matahari, meningkatkan peredaran sel-sel kulit, penghidratan terjejas, dan membuat kulit kelihatan muda dan berasa lebih licin.

Makan Buah-buahan dan Sayur-Sayuran
▪ Antioksidan adalah sebatian yang mengurangkan kesan-kesan radikal bebas, menjadikan kulit kelihatan segar dan berseri-seri, dan melindungi beberapa kesan cahaya matahari.

Jangan Membasuh Muka Terlalu Kerap
▪ Basuh muka terlalu kerap boleh menyebabkan menghilangkan kelembapan semula jadi dan minyak yang melindungi kulit daripada kedutan.

Asid Alpha-hydroxy (AHA)
▪ Bahan-bahan semula jadi akan meningkatkan permukaan sel-sel kulit mati, mengurangkan garis-garis halus dan kedutan, terutamanya di bahagian mata, dan membantu merangsang pengeluaran kolagen.

Retinoids
▪ Tretinoin (Retin A) merupakan satu bentuk semula jadi vitamin A yang digunakan untuk menyelesaikan masalah kedutan.

Vitamin C
▪ Vitamin C boleh meningkatkan pengeluaran kolagen, melindungi dari bahaya UVA dan UVB ray, untuk mengatasi masalah pigmentasi, dan memperbaiki keadaan kulit yang rosak.

Jika anda sedang mencari vitamin semulajadi untuk mengurangkan kedutan di wajah, saya mengesyorkan supaya mengambil vitamin Shaklee.

KENAPA SHAKLEE?

 Shaklee merupakan vitamin semulajadi yang selamat dan berkesan. Antara vitamin-vitamin yang boleh di ambil untuk mengurangkan kedutan.

 Antara Vitamin Shaklee yang boleh membntu anda untuk merawat kedutan ialah Collagen, ESP, Vivix, Vitamin C, Vitamin E, Zinc, GLA Complex dan Carotomax (Vitamin A).

Selain itu, Shaklee juga mempunyai produk kecantikkan luaran untuk rawatan wajah yang semestinya lebih selamat kerana tiada bahan kimia.

Membantu Kulit Supaya Kelihatan lebih Flawless
Memberikan Nutrisi Yang Diperlukan Oleh Kulit Secukupnya
Hubungi