7 Tips Mudah Elak Masalah Kekejangan Ketika Mengandung dan Cara Merawat

Thursday, December 08, 2016 0 Comments A+ a-

Kekejangan sewaktu mengandung tidak dapat dipisahkan bukan? Boleh dikatakan 99/100 orang yang akan mengalami masalah kekajangan sewaktu mengandung. Sama seperti ebby, sewaktu mengandungkan Aisya dan Auliya ebby kerap mengalami masalah kekejangan kaki atau "settok mengkarung" ouch sakit sangat tau.

Menurut web babycenter.com ada beberapa punca berlakunya kekejangan kaki sewaktu mengandung ni iaitu :
  • Bayi yang semakin membesar menyerap nutrisi seperti kalsium dan magnesium daripada ibu. Jadi simpanan mineral dalam badan ibu semakin berkurangan
  • Rahim (uterus) semakin membesar menyebabkan salur darah besar pada kaki menerima tekanan
  • Kehadiran hormon progestron yang memberi kesan kepada otot kaki.
  • Keadaan otot kaki yang berkemungkinan atas faktor ibu berdiri lama ataupun terlalu banyak melakukan pekerjaan.


Image result for kekejangan sewaktu mengandung

7 Tips Mudah dan Berkesan Untuk Mengelak Masalah Kekejangan Ketika Mengandung


Tips #1
  • Senaman tapak kaki - Tapak kaki dibengkokkan ke bawah dan kemudian ditegakkan ke atas sebanyak 30x. Buat dikedua-dua belah kaki secara serentak dan kemudian ulang bengkokkan ke bawah dan atas secara bergilir 8x kanan dan kiri.
Tips #2
  • Senaman regangan kaki - Berdiri 1 meter dari dinding dan unjurkan badan ke hadapan dengan tangan direngangkan untuk menyentuh dinding. Pastikan tapak kaki melekap pada lantai. Tahan selama 5 saat. Ulang selama 5minit dibuat sekurang-kurang 3x sehari seeloknya sebelum tidur.
Tips #3
  • Elak duduk dengan kaki bersilang atau berdiri dalam jangka masa yang lama
Tips #4
  • Melakukan riadah ringan setiap hari seperti berjalan-jalan kecuali dinasihatkan supaya berehat.
Tips #5
  • Berbaring disebelah kiri badan supaya peredaran darah ke kaki semakin lancar. Elakkan melakukan kegiatan yang meletihkan
Tips #6
  • Elakkan badan dari terhidrat dengan meminum air dengan kerap dan mencukupi
Tips #7
  • Membelai badan dengan mandian air suam sebelum tidur

Ostematrix Melegakan Masalah Kekejangan

Pernah tak kita bukan sahaja kekejangan pada bahagian kaki, malahan jugak pada kandungan iaitu baby "cramping" sakit kan? bila teringat tu rasa ngilu. Pengalaman ebby mengandungan Afrina dan Auni walaupun telah mendapat pil kalsium daripadan klinik seolah-oleh tidak membantu. Mula dari itu, ebby mula mencari supplement yang boleh membantu dan alhamdulillah dikenalkan dengan pil ajaib ni.

Oleh kerana masalah kekejangan ni berkaitan dengan kalsium dan magnesium dalam badan maka kita perlulah menambah keperluan nutrisi badan kita harian kita. Kekurangan kalsium dan magnesium jugak boleh menyebabkan kita mengalami masalah sembeit semasa dan selepas mengandung.

Walaupun kita telah meminum susu ataupun mengambil kalsium daripada klinik tetapi masalah kekejangan berterusan, ini bermakna kandungan tidak mendapat kalsium secukupnya dan terpaksa menyerap nutrisi daripada ibu. Ini akan menyebabkan tubuh badan kita menjadi lemah apabila kandungan semakin membesar.

Jadi adalah penting untuk kita mencari makanan tambahan yang boleh membantu masalah yang dihadapi. Masalah kekejangan sewaktu mengandung boleh di atasi dengan pengambilan Ostematrix. Ini kerana Ostematrix mengandungi sumber kalsium, megnesium dan vitamin D yang lengkap. Bukan sekadar itu, Ostematrix jugak dapat membantu masalah sakit pinggang kronik di kalangan ibu-ibu mengandung.

Image result for ostematrix

Testimoni Ostematrix

Testimoni #1 - Sakit Pinggang / Sakit Badan


Testimoni #2 - Mengalami masalah kekejangan (Cramp)


Testimoni #3 - Sembelit





Sakit Tulang Belakang & Lenguh2 Badan Buat Ibu Ini RImas, Sampailah.... from iReach HD on Vimeo.

Berminat Untuk Mendapatkan Ostematrix atau Produk Shaklee lain?
Boleh Hubungi Ebby melalui
Whatsapp : 012-956.9686
email : ebby.shaklee@gmail.com