Tips Antioksidan - 8 Manfaat Polifenol Untuk Kesihatan

Sunday, January 08, 2017 2 Comments A+ a-



Polifenol (polyphenol) adalah kelompok bahan kimia dengan lebih dari 1 unit fenol per molekul.

Polifenol dijumpai secara semulajadi pada tumbuhan. Jenis polifenol yang sering dijumpai pada tumbuhan flavonoid, asid fenolat, catechin, athocyanin, isoflavon, quercetin dan resveratrol.


Banyak kajian saintifik telah dilakukan untuk menilai kesan polifenol pada tubuh manusia

➤ Makanan sumber polifenol

Buah-buahan dan sayur-sayuran bersama dengan teh, khususnya teh hijau dan beberapa sumber makanan yang kaya dengan polifenol.

Selain itu, pelbagai buah-buahan seperti strawberi, blueberry, blackberry, acai berry, cranberry, rasberry, apal, delima, ceri, pir, plum dan anggur juga mempunyai pelifenol yang tinggi.

Kubis, brokoli, bawang, pasli dan saderi merupakan beberapa sayuran yang mempunyai polifenol.

Selain itu, kita boleh menemukan sejumlah besar pilifenol di dalam wain merah, kopi, teh, coklat, minyak zaitun, kacang-kacangan, walnut, badam, hazelnut, pistachio, pecans dan kacang tanah.

➤ Manfaat polifenol

Beberapa polifenol penting seperti flavon, flavanoid, resveratrol dan isoflavon diketahui mempunyai antioksidan tinggi.

Antioksidan diyakini mempunyai khasiat untuk meningkatkan kemampuan anti-inflamasi dan kekebalan tubuh.

Antara manfaat polifenol kepada kesihatan badan :

  1. Sebahagian besar polifenol merupakan antioksidan yang mampu meneutralkan radikal bebas yang mempunyai kesan yang merosakkan sel-sel dan tisu tubuh
  2. Radikal bebas sering dikaitkan sebagai penyebab kerosakkan sel yang berkaitan dengan penuaan. Sebagai antioksidan kuat, polifenol mampu melambatkan proses penuaan.
  3. Polifenol berkesan menguatkan sistem kekebalan tubuh. Sistem kekebalan tubuh yang kuat merupakan suatu kemestian untuk menjaga kesihatan dan mencegah timbulnya penyakit.
  4. Polifenol dapat meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan kesihatan jantung sehingga berupaya menurunkan risiko penyakit jantung dan penyakit kardiovaskular.
  5. Polifenol tertentu seperti Rasveratrol menunjukkan sifat anti-tumor sehingga berpontensi menghalang pertumbuhan kanser.
  6. Beberapa polifenol terdapat dalam respberi dipercayai berkesan melambatkan ke'ropongan' tulang yang merupakan faktor utama penyebab osteoporosis.
  7. Cathechin, salah 1 jenis polifenol yang terdapat dalam teh hijau berkesan membantu menurunkan berat badan. Sebatian ini merangsan badan untuk membakar lebih banyak lemak dan kalori.
  8. Isoflavon merupakan jenis lain dari polifenol, didapati dalam sebahagian produk soya yang berfungsi untuk membantu wanita mengatasi gejala-gejala monopous terutama hot flashes dan kerapuhan tulang.
Cara terbaik untuk mendaoatkan manfaat polifenol adalah dengan memakan makanan yang mempunyai kandungan ini.

Selain itu, makanan tambahan polifenol juga perlu diambil tetapi perlu mendapatkan nasihat doktor untuk menjamin keselamatannya.

Supplement yang mengandungi kandungan RESVERATROL & POLYPHENOL ialah VIVIX from SHAKLEE




Boleh dapatkan VIVIX dengan EBBY
whatsapp : 012-956.9686
email : ebby.shaklee@gmail.com

PROMOSI JANUARI 2017
*belian atas talian boleh tekan pada tulisan biru di atas

2 comments

Write comments
hendrawati
AUTHOR
January 9, 2017 at 10:55 PM delete

polifenol terbaik dari shaklee

Reply
avatar
Ebby
AUTHOR
January 15, 2017 at 5:36 PM delete

betul puan....sebab ada kandungan resveratrol sama :)

Reply
avatar