Merokok PENYEBAB ROSAK KEKAL 7000 GEN!

Sunday, November 06, 2016 2 Comments A+ a-



Image result for 7000 gen rasak kekal akibat merokok

SALAH satu bahaya merokok adalah merosakkan DNA. Lebih teruk lagi ia bersifat kekal dan mempengaruhi sekitar 7,000 gen. Itu sebabnya pelbagai penyakit muncul berpunca daripada tabiat merokok.

Kajian terbaru yang dimuatkan dalam Jurnal Circulation Asosiasi Amerika Syarikat mendedahkan perkara tersebut. Merokok akan meninggalkan 'jejak' pada genom melalui pemetilan (methylation) DNA.

Pemetilan adalah salah satu mekanisme pengeturan ekspresi gen, yang mempengaruhi gen apa yang aktif dan memberi impak pada terjadinya serangan penyakit.

Khabar baiknya, sebahagian besar signal pemetilan DNA akan kembali normal sama seperti bukan perokok sekitar 5 tahun setelah berhenti merokok. Ini bererti tubuh juga berusaha memulihkan dirinya dari efek berbahaya merokok.


3 Tips Berhenti Merokok dengan SHAKLEE

Image result for stop smokingPerhatian buat perokok-perokok tegar. Anda sedang encari Tips Berhenti Merokok dengan mudah dan dijamin berkesan???

Saya kongsikan 3 tips berhenti merokok yang dicadangkan oleh Mayo Clinic USA.





  1. BUAT KEPUTUSAN YANG ISTIQAMAH
    Langkah pertama yang terlalu penting dan tidak boleh ditinggalkan ialah membuat keputusan. Kalau hendak berhenti, tetapkan pendirian untuk berhenti selama-lamanya. Kuatkan semangat tu, hati kental baru la macho bro. Set kan tarikh untuk betul-betul mahu berhenti dan cekalkan hati pada tarikh tu. Jangan ubah-ubah dah.

    Kenapa perlu ada tarikh? Ini penting tau, dah nama perokok tegar, mesti lah dah puluhan tahun. So, sangat susah bila dah jadi tabiat kita melainkan ada sesuatu kajian hebat yang berkaitan dengan merokok yang menimpa dan memberikan impak yang hebat pad anda betul tak?

    Bagi yang cepat tersedar seperti anda, Tahniah saya ucapkan. Mesti anda tidak inginkan episod hebat berlaku bukan? Anda jugak tidak mahu kematian orang tersayang ataupun didagnose kanser paru-paru mahupun sakit jantung.

    Anda jugak tidak mahu anak kesayangan anda dapat penyakit seperti asthma/lelah sebab terdedah dengan second hand smoke terlalu lama. Ada susah semestinya tidak mahu anak yang bakal di lahirkan cacat.
    Tidak perlu semua itu barulah mencari cara untuk berhenti. Buat keputusan BILA, KENAPA, MENGAPA, BAGAIMANA dan SET TARGET dan apa PUSH FACTOR anda. TULIS besar-besar dan tampal di tempat yang kita nampak setiap hari.
  2. SEDIAKAN SISTEM SOKONGAN YANG MANTAP
    Sokongan yang diperlukan boleh jadi daripada ahli keluarga, rakan-rakan (yang bukan perokok please!), doktor, kaunselor anda, kumpulan sokongan berhenti merokok dan pelbagai lagi.
    Sokongan juga boleh didapati daripada klinik berhenti merokok yang di anjurkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.
    Satu lagi elemen penting untuk berhenti ialah bersedia menghadapi cabaran.buat senarai tempat-tempat yang anda CONFIRM tau ada orang ramai merokok seperti bilik merokok, kedai mamak, corner tingkat bawah KLCC depan restoran DOME dan sebagainya.
    Mengapa buat senarai ini?
    Sebab anda tak mahu dan tak boleh pergi ke tempat ini lagi. Kemudian buat senarai tempat-tempat alternatif yang anda perlu pergi untuk mengelakkan daripada menghidup asap rokok seperti di dalam restoran hawa dingin, shopping complex, Muzium Negara dan sebagainya.

  3. BEBASKAN DARI ASAP ROKOK DAN ROKOK YANG JAHANAM
    Apabila sudah ada keputusan yang jitu dan sistem sokongan yang mantap, anda hanya perlu bebaskan diri daripada asap rokok.

    Elakkan pergi ke tempat-tempat yang anda biasa pergi. Elakkan daripada bergaul dengan rakan-rakan perokok tegar dan

    katakan TIDAK sekiranya mereka ajak merokok.

    Perlu ingat, bahan yang membuatkan anda ingin merokok itu ialah NIKOTIN. S
    o, nicotine patch mungkin boleh membantu anda berhenti merokok tetapi AWAS! ia boleh membuatkan anda hendak merokok kembali.

    Nicotine patch menambahkan lagi kandungan racun nikotin dalam darah anda. Ia bak terlepas daripada mulut harimau, masuk ke mulut buaya (eh betul ke peribahasa ni)

    Cara paling berkesan ialah menyahkan nikotin daripada sistem badan, supaya bila orang hembuskan asap rokok ke muka, kita tak berganjak dan berkata
    "SAYA SUDAH DETOX NIKOTIN!"

     

    Produk Shaklee yang boleh membantu DETOX NIKOTIN

CAROTOMAX

  • Pengambilan purata bagi karotenoid lutein, likopena dan beta karotena adalah sehingga 8mg. Tetapi, CarotoMax Shaklee pula membekalkan lebih 13mg (21500 IU) karotenoid. CarotoMax Shaklee mengandungi 6 jenis karotena yang diekstrak dari rangkaian buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan sifat antioksidan. Ahli nutrisi mencadangkan pengambilan 5-9 hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk mengekalkan kkandungan beta karotena di dalam darah, seterusnya memelihara kesihatan penglihatan, kesihatan kulit dan mencegah kanser.
  • Menggalakkan perkembangan normal dan sihat


VITAMIN E & CoQ HELATH

  • Vitamin dan co-enzim ini telah terbukti dalam menyahkan nikotin dari dalam darah dan boleh membantu meng repair sel tubuh badan daripada kerosakan-kerosakan yang telah diakibatkan oleh rokok.
  • Apabila darah anda bebas nikotin dan sel-sel sudah tak ingat apa itu rokok, insyaallah anda boleh berhenti merokok dengan lebih mudah.

VIVIX

  • Shaklee Vivix mengandungi antioksidan yang sangat tinggi (6000 ORAC) dan berupaya membantu mengeluarkan nikotin dari dalam darah dengan cepat.
AWAS! pengguna VIVIX yang hendak berhenti merokok claim lidah mereka terasa pahit dan sensasi hendak muntah apabila mengambilnya.

LIHAT TESTIMONI DI SINI & VIDEO EN AZRIN DI BAWAH


Dengan VIVIX anda boleh berhenti dan terasa tidak mahu merokok lagi seawal 3 minggu.
Itu jaminan kami.
HUBUNGI
EBBY
012-956.9686

2 comments

Write comments
atiehilmi.com
AUTHOR
November 24, 2016 at 9:40 PM delete

wah !! dah ade solusi untuk berhenti merokok.. hee~ semoga ramai la kat luar sana punyai kesedaran betapa tak eloknya merokok nih.. thanx ebby untuk info !!

Reply
avatar