Penyakit 'rare' buat yang teristimewa....

Thursday, August 25, 2016 0 Comments A+ a-



Segera dapatkan rawatan


Doktor akan melakukan pemeriksaan fizikal dan bertanya tentang gejala anda. Pastikan anda memberitahu doktor anda mengenai semua ubat (preskripsi dan over-the-counter), serta herba dan makanan tambahan yang anda ambil. Ujian darah dan air kencing boleh membantu menentukan punca angioedema itu.

JENIS-JENIS RAWATAN:

Pencegahan

  • Anda perlu menyingkirkan mana-mana pencetus yang diketahui atau disyaki untuk alahan. ujian alahan dengan pakar yang terlatih boleh membantu mengenal pasti apa yang anda alah kepada. Jika anda sering mempunyai angioedema, anda perlu memakai gelang Medic Alert.

Pelan Rawatan

  • Jika anda mempunyai angioedema ringan, anda mungkin boleh merawat dengan antihistamin atau terapi alternatif.
  • Manakala angioedema teruk pula, keutamaan pertama adalah untuk memastikan bahawa saluran udara orang itu terbuka dan mereka boleh bernafas. Langkah seterusnya termasuk mencari dan menghapuskan alergi, serta melegakan gejala-gejala lain. Anda boleh menguruskan serangan jarang sejurus ia berlaku. serangan yang kerap mungkin memerlukan rawatan yang berterusan, mungkin dengan allergik, doktor kulit, atau pakar lain.

Terapi Dadah

  • Beberapa ubat-ubatan boleh membantu mencegah atau melegakan serangan. Untuk kes-kes ringan, anda boleh menggunakan di antihistamin seperti Benadryl, zyrtec, Allegra, atau Claritin. Perhatian Benadryl sering menyebabkan mengantuk.
  • Doktor anda boleh menetapkan antihistamin. serangan ringan cenderung untuk membersihkan darah dalam masa 4 hari dengan atau tanpa ubat. Bagi kes-kes yang teruk, doktor anda boleh menetapkan kortikosteroid untuk mengurangkan bengkak dan gatal-gatal, atau anda mungkin perlu pukulan adrenalina (EpiPen).

Makanan Pelengkap dan Terapi Alternatif

Dalam serangan yang teruk, anda perlu mendapatkan bantuan kecemasan segera. Jangan mengambil sebarang ubat-ubatan baru, herba, atau makanan tambahan semasa serangan.
Mengikuti pelan pemakanan yang baik dan menggunakan herba di antara serangan boleh membantu mengurangkan atau mencegah angioedema. Herba dan makanan tambahan boleh membantu mengurangkan gejala ringan, terutamanya jika anda sering mempunyai angioedema. Mencari seorang pengamal perubatan yang berpengalaman di menetapkan herba dan makanan tambahan supaya anda boleh mencari orang yang tepat untuk anda. Adalah penting untuk memberitahu doktor mengenai semua ubat, herba, dan makanan tambahan yang anda ambil.

Pemakanan dan Makanan Tambahan


Sesetengah makanan boleh mencetuskan angioedema pada orang yang alah. Anda perlu menghapuskan apa-apa makanan atau bahan tambahan makanan yang mencetuskan gejala.
Berikut adalah pencetus makanan yang paling biasa:

  • Seafood
  • Nuts
  • Kekacang
  • Telur
  • Chocolate
  • susu
  • Berries

Sesetengah orang mungkin mempunyai reaksi tindak balas kepada:
  • Buah-buahan Sitrus
  • Sulfites - digunakan sebagai antioksidan atau pengawet dalam banyak makanan dan minuman
  • Pewarna kuning No. 5 (juga dikenali sebagai tartrazin) - mereka yang alah kepada aspirin atau NSAID lain lebih cenderung untuk mempunyai alahan kepada pewarna kuning No. 5

Perlu mendapatkan bantuan dari Doktor anda supaya boleh membantu mengenal pasti makanan mencetuskan oleh:

  1. Mendapatkan maklumat terperinci tentang diet anda
  2. Melakukan ujian kulit untuk alahan
  3. Ujian disyaki pencetus
  4. Menonton gejala sebagai makanan dihapuskan daripada diet anda, kemudian perlahan-lahan diperkenalkan semula satu demi satu

Jika anda mempunyai gejala-gejala perut, seperti sakit perut, muntah-muntah, cirit-birit, atau penurunan nafsu makan, anda mungkin mahu mencuba diet yang menghapuskan makanan biasa mencetuskan walaupun anda tidak mempunyai alahan makanan tertentu.

Antara suplemen juga boleh membantu merawat gejala:


  1. Vitamin C boleh membantu menurunkan paras histamine yang lebih rendah, walaupun tidak ada banyak bukti. Mengurangkan dos jika cirit-birit berkembang. Vitamin C tambahan boleh berinteraksi dengan ubat lain, termasuk ubat-ubatan kemoterapi, estrogen, warfarin (Coumadin), dan lain-lain.
  2. Vitamin B12 (melalui suntikan) boleh membantu mengurangkan kekerapan serangan yang berterusan, walaupun tidak ada banyak bukti. Doktor tidak tahu sama ada mengambil B12 lisan akan bekerja dengan cara yang sama.
  3. Quercetin (flavonoid berasaskan tumbuhan a) boleh mengurangkan kemungkinan tindak balas alahan, walaupun tidak ada banyak bukti. Jika anda sensitif kepada limau atau mengambil penghalang saluran kalsium untuk merawat tekanan darah tinggi, anda harus mengelak daripada quercetin. Quercetin boleh berinteraksi dengan ubat-ubatan, termasuk pencair darah, supaya bertanya kepada doktor anda sebelum mengambilnya. dos yang sangat tinggi telah dikaitkan dengan kerosakan buah pinggang, jadi tidak mengambil quercetin lebih daripada 2 bulan tanpa mengambil rehat. Quercetin terbaik diserap dalam bentuk larut air, sering dirujuk sebagai hesperidin methyl chalcone (HMC). Ia boleh menjadi sukar untuk mencari.
  4. Bromelain kadang-kadang digunakan untuk membantu mengurangkan keradangan. Ia sering digabungkan dengan kunyit (Curcuma longa) kerana ia membuatkan kesan bromelain kuat. Orang yang alah kepada nanas tidak perlu mengambil bromelain. Kedua-dua bromelain dan kunyit boleh meningkatkan risiko pendarahan, terutamanya jika anda mengambil ubat penipisan darah seperti aspirin, clopidogrel (Plavix), atau warfarin (Coumadin).

Herba

Penggunaan herba adalah satu pendekatan untuk menguatkan badan dan merawat penyakit. Walau bagaimanapun, herba boleh mencetuskan kesan sampingan, dan boleh berinteraksi dengan herba lain, makanan tambahan atau ubat-ubatan. Dengan sebab itu, pengambilan herba dengan baik perlu di bawah pengawasan pembekal penjagaan kesihatan.

  1. Goldenseal (Hydrastis canadensis) telah digunakan untuk gejala gastrousus seperti sakit perut, cirit-birit, dan mengurangkan selera makan yang boleh pergi bersama-sama dengan reaksi alahan yang teruk. Sesetengah pembekal penjagaan kesihatan boleh mengesyorkan goldenseal untuk mereka yang mempunyai alahan makanan untuk mencegah atau mengurangkan reaksi alahan. Goldenseal berinteraksi dengan beberapa ubat-ubatan, termasuk pencair darah dan cyclosporine. Ia juga boleh menurunkan gula dalam darah. Tanya doktor anda sebelum mengambil goldenseal jika anda mengambil sebarang ubat, atau jika anda mempunyai diabetes.
  2. Akar Licorice (Glycyrrhiza glabra) telah digunakan secara tradisional untuk mengurangkan keradangan dalam kes reaksi alergi. Ia juga boleh membantu menyokong kesihatan sistem imun. Jangan mengambil likuoris jika anda mempunyai tekanan darah tinggi, mati pucuk, edema, atau kegagalan jantung; kanser hormon sensitif seperti payudara, prostat, ovari, atau kanser rahim; diabetes; penyakit buah pinggang; penyakit hati; kalium rendah, atau jika anda mengambil kortikosteroid yang ditetapkan oleh doktor anda. Licorice berinteraksi dengan beberapa ubat-ubatan, jadi untuk selamat, bertanya kepada doktor anda sebelum mengambil likuoris jika anda mengambil sebarang ubat lain.
  3. Chamomile (Matricaria Recutita) telah digunakan secara tradisional untuk merawat gatal-gatal, walaupun tidak ada bukti saintifik bahawa ia berfungsi. Chamomile boleh membuat kesan sedatif lain kuat. Ia juga berinteraksi dengan banyak ubat lain, termasuk ubat-ubatan berpotensi estrogen dan kawalan kelahiran. Orang yang alah kepada ragweed tidak perlu mengambil chamomile. Berhati-hati jika anda mempunyai sejarah kanser atau keadaan hormon sensitif.

Homeopati

Sebelum menetapkan ubat, pakar homeopati mengambil kira jenis perkembangan seseorang -  fizikal, emosi dan psikologi anda.  Homeopati berpengalaman menilai semua faktor-faktor ini apabila menentukan rawatan yang paling sesuai untuk setiap individu.

Apis mellifica adalah ubat homeopati dengan ciri-ciri decongestant. Ia digunakan secara tradisional untuk gatal-gatal dan angioedema dan mungkin berguna untuk mencegah atau merawat kronik, kes-kes berulang.

Acupuncture

Sesetengah doktor melaporkan bahawa akupunktur boleh membantu mengurangkan kekerapan dan tindak balas alahan seperti angioedema.

Risiko dan Kemungkinan Komplikasi

Jika angioedema memberi kesan kepada tekak, ia boleh menyekat saluran udara, yang boleh mengancam nyawa. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, angioedema boleh berkembang menjadi anafilaksis, yang memerlukan rawatan perubatan kecemasan untuk mengekalkan pernafasan, tekanan darah, dan fungsi jantung, dan untuk mengubah tindak balas.

Temujanji

Selepas serangan, ia adalah penting untuk mengenal pasti dan mengelakkan pencetus dan untuk merawat apa-apa syarat asas.


Supporting Research

Blumenthal M, Goldberg A, Brinckmann J, eds. Herbal Medicine: Expanded Commission E Monographs. Newton, Mass: Integrative Medicine Communications; 2000:84-87, 160-169, 233-239.
Chinen J, Shearer WT. Advances in basic and clinical immunology in 2006. J Allergy Clin Immunol. 2007 Aug;120(2):263-270.
Cicardi M, Bergamaschini L, Cugno M, et al. Pathogenic and clinical aspects of C1 inhibitor deficiency. Immunobiol. 1998;199(2):366-376.
Ferri: Ferri's Clinical Advisor 2014, 1st ed. Philadelphia, PA: Mosby, An Imprint of Elsevier; 2013.
Inomata N. Recent advances in drug-induced angioedema. Allergol Int. 2012; 61(4):545-557.
Johnston S, Martin LJ, Cai X. Antihistamine effect of supplemental ascorbic acid and neutrophil chemotaxis. J Am Coll Nutr. 1992;11:172-176.
Kelly M, Donnelly JP, McAnnally JR, Wang HE. National estimated of emergency department visits for angioedema and allergic reatcions in the United States. Allergy Asthma Proc. 2013; 34(2):150-154.
Kumar SA, Martin BL. Urticaria and angioedema: diagnostic and treatment considerations. J Am Osteopath Assoc. 1999;99(3 suppl):S1-S4.
Lin RY, Levine RJ, Lin H. Adverse drug effects and angioedema hospitalizations in the United States from 2000 - 2009. Allergy Asthma Proc. 2013; 34(1):65-71.
Madsen F, Attermann J, Linneberg A. Epidemiology of non-hereditary angioedema. Acta Derm Venereol. 2012; 92(5):475-479.
Matsuo N, Yamada K, Shoji K, et al. Effect of tea polyphenols on histamine release from rat basophilic leukemia (RBL-2H3) cells: the structure-inhibitory activity relationship. Allergy. 1997;52:58-64.
Paganelli R, Fagiolo U, Cancian M, Scala E. Intestinal permeability in patients with chronic urticaria-angioedema with and without arthralgia. Ann Allergy. 1991;66(2):181-184.
Rye Rasmussen EH; Binslev-Jensen C; Bygum A.Angioedema-assessment and treatment.Tidsskr Nor Laegeforen. 2012; 132(21):2391-2395.
Shah UK, Jacobs IN. Pediatric angioedema: ten years' experience. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 1999;125(7):791-795.
Waytes AT, Rosen FS, Frank MM. Treatment of hereditary angioedema with a vapor-heated C1 inhibitor concentrate. N Engl J Med. 1996;334(25):1630-1634.
Zuraw BL. Novel therapies for hereditary angioedema. Immunol Allergy Clin North Am. 2006 Nov;26(4):691-708.
Zuraw BL. Urticaria, angioedema, and autoimmunity. Clin Lab Med. 1997;17(3):559-569.

Alternative Names

Allergic reaction - angioedema

Version Info

  • Last reviewed on 5/26/2014
  • Steven D. Ehrlich, NMD, Solutions Acupuncture, a private practice specializing in complementary and alternative medicine, Phoenix, AZ. Review provided by VeriMed Healthcare Network. Also reviewed by the A.D.A.M Editorial team.
A.D.A.M., Inc. is accredited by URAC, also known as the American Accreditation HealthCare Commission (www.urac.org). URAC's accreditation program is an independent audit to verify that A.D.A.M. follows rigorous standards of quality and accountability. A.D.A.M. is among the first to achieve this important distinction for online health information and services. Learn more about A.D.A.M.'s editorial policy, editorial process and privacy policy. A.D.A.M. is also a founding member of Hi-Ethics and subscribes to the principles of the Health on the Net Foundation (www.hon.ch)

The information provided herein should not be used during any medical emergency or for the diagnosis or treatment of any medical condition. A licensed medical professional should be consulted for diagnosis and treatment of any and all medical conditions. Call 911 for all medical emergencies. Links to other sites are provided for information only -- they do not constitute endorsements of those other sites. © 1997- 2013 A.D.A.M., Inc. Any duplication or distribution of the information contained herein is strictly prohibited.