10 Kesan Positive Membaca

Tuesday, November 01, 2016 0 Comments A+ a-

10 Kesan Positive Membaca

Image result for membaca

Kalau kamu suka membaca, anggaplah kamu orang bertuah. Tabiat membaca sebenarnya memberikan kesan positif pada emosi, intelektual dan psikologi kita. Berikut antara kelebihan membaca:

  • Bantu cegah Alzheimer
    Kajian mendapati orang yang membaca mempunyai kebarangkalian 2-5kali lebih rendah untuk didiagnosis dengan Sindrom Alzheimer apabila tua. Ini menunjukkan, sekali pun membaca tidak dapat menghalang Alzheimer, pencegahannya ada sedikit kaitan dengan membaca.

  • Belajar perkara baru setiap hari
    Kerap membaca boleh menjadikan kita lebih bijak. Membaca bukan sahaja membolehkan kita menyimpan pengetahuan itu, malah kita boleh mengingatinya semula pada masa depan. Tanpa disedari, membaca menimbunkan pelbagai maklumat baru dalm otak kita dan mungkin ada sebahagian berguna pada kemudian hari

  • Lebih cenderung untu mengundi, bersenam dan bertamadun.
    Membaca menjadikan kita lebih terlibat dalam kehidupan, menggunakan kesempatan daripada apa jua aktiviti yang berlaku di sekeliling kita.

  • Jadi terapi
    Menurut penyelidik tingkah laku, Cristel Russell, membaca boleh membantu kita menghadapi segala stres atau kejadian luar jangka yang berlaku dalam kehidupan.

  • Meningkatkan ingatan
    Setiap kali kita membaca perkara baru, otak akan "membuat ruang" untuk memuatkan perkara baru itu. Dengan ruang ini, kita boleh menggunakan apa jua maklumat baru yang muncul

  • Membuatkan diri lebih menarik
    Membaca boleh membuatkan kita kelihatan lebih bijak dan ini ialah daya penarik kepada orang lain, terutamanya wanita.

  • Tingkatkan pemikiran analitis
    Membaca membantu kita mengenali pelbagai bentuk penulisan. Kemahiran ini akan membantu kerjaya kita, terutama dalam bidang undang-undang atau perubatan.

  • Menambahkan perbendaharaan kata.
    Bila kita banyak membaca, kita akan menemui banyak perkataan. Walaupun ada perkataan ini yang kurang difahami pada mulanya, setelah membaca berulang kali, kita akan mula memahaminya dan boleh menggunakannya ketika menulis dan bercakap.

  • Tingkatkan keupayaan berempati
    Cerita fiksyen ialah rekaan semata-mata. Begitu pun, membaca cerita sedemikian turut memberi manfaat dengan mendedahkan kita kepada emosi dan perasaan baru. Ia juga membantu kita berempati dengan memahami budaya yang berbeza.

  • Lebih maju dalam kerjaya dan hidup
    Membaca boleh meningkatkan pengetahuan dan mempersediakan kita kepada kehidupan. Lebih daripada itu, ia juga boleh membuatkan kita berasa lebih selesa. Dengan itu, tidak mustahil untuk kita melihat lebih banyak peluang untuk memajukan diri.

Sumber : www.buzzfeed.com

Berkait dengan ingatan, bulan ini promotion Lecithin Buy 3 free 1.

LECITHIN SHAKLEE


Lecithin Shaklee mengandungi kolina yang penting untuk membantu menyokong kesihatan otak, hati, kardiovaskular dan pembiakan.
Kolina adalah suatu komponen neuropenghantar asetilkolina yang terlibat dalam penghantaran mesej ke otak dan sistem saraf.


PENGUAT MEMORI

Oleh kerana lecithin mengandungi kolina, ia sangat bagus untuk membantu menguatkan ingatan. Ini kerana otak sendiri mengandungi kolina.

Pengalaman saya selepas bersalin, saya mengalami masalah mudah lupa. Kadang-kadang tak sampai 5 minit, dah lupa letak barang dimana. kadang-kadang barang dah berada di tangan pon masih di cari-cari.

Alhamdulillah, sejak saya amalkan lecithin (untuk kurus) apa yang saya perassan, ingatan saya lebih cergas. Sekejap sahaja ingatan saya depulihkan kembali.

PEMECAH LEMAK

Lecithin juga berjaya memecah lemak untuk menjadi pecahan yang lebih kecil. Fungsi lecithin ini juga sangat bagus buat mereka yang ingin menurunkan berat badan. Lecithin juga bantu pecahkan lemak dari makanan yang dimakan. Lemak tersebut juga akan diangkut keluar oleh alfafa/herbalax.

Siapa yang memerlukan lecithin ni?

  1. Pesakit Diabetes / Kencing Manis.- Kerana pesakit kencing manis memang perlukan Lecithin dan tidak boleh kekurangan Lecithin. 
  2. Mereka yang mengalami masalah keguguran rambut.
    - Lecithin diperlukan kerana ia mengandungi inositol. 
  3. Pesakit Strok.
  4. Pesakit Buah Pinggang.- Lecithin mengandungi Kolina.
    - Ia dapat membantu memproses protein dan secara tak langsung dapat membantu meringankan buah pinggang.   
  5. Pelupa.- Mereka yang mengambil karbohidrat yang banyak.- Karbohidrat dapat membentuk lemak dalam darah.
  6. Mereka yang mengalami maslah fokus.
  7. Ibu yang menyusukan anak.- Lecithin dapat menbantu melancarkan air susu serta dapat mengurangkan masalah bengkak susu.
  8. Mereka yang menghadapi masalah penghadaman.

Eksklusif untuk customer yang membeli dari saya, saya akan maklumkan cara makan yang terperinci mengenai cara makan Lecithin ðŸ˜€
Hubungi saya untuk order!
Ebby / Mizy
SMS/WhatsApp : 012-956.9686 / 019.953.3356